چطور از رنگ طلایی در دکوراسیون به‌ درستی استفاده کنیم؟

چطور از رنگ طلایی در دکوراسیون به‌ درستی استفاده کنیم؟

رنگ طلایی در دکوراسیون لوكس‌ترین رنگ دنیاست. طلا همیشه سمبل تجمل، ثروت و موفقیت بوده است.
1400/10/18
0 نظر

رنگ طلایی در دکوراسیون لوكس‌ترین رنگ دنیاست. طلا همیشه سمبل تجمل، ثروت و موفقیت بوده است. این طبیعی است که به دنبال استفاده از رنگ طلایی در دکوراسیون منزلتان باشید. چراکه این رنگ پایدار درخشش لوکسی به دیوارها،مبلمان ، دکوراسیون خانه می‌دهد. امروزه کاربرد رنگ طلایی در دکوراسیون بسیار رواج یافته و موردپسند قرارگرفته است. اما برای استفاده از این رنگ باید توجه داشت که رنگ طلایی با همه ابهتش، زمانی زیبا به نظر می‌رسد كه ظرافتش هم در نظر گرفته شود. استفاده از این رنگ در طراحی کمی مهارت می‌طلبد.اگر تناسب را رعایت نكنید حضور همین رنگ جذاب، فضا را بسیار آزاردهنده می‌كند.
ترفند به کار بردن رنگ طلایی، انتخاب تن رنگی مناسب، استفاده در جای مناسب و ترکیب مناسب است. این رنگ را به‌خوبی می‌توان در کنار بسیاری از رنگ‌ها استفاده کرد. در ادامه، به تشریح نکاتی چند درباره استفاده درست از رنگ طلایی در دکوراسیون منزل می‌پردازیم.
 
رنگ طلایی در سبك كلاسیك شناخته‌شده‌تر است. درواقع این رنگ در هرجایی استفاده شود فضا را لوكس می‌كند. استفاده از رنگ طلایی در سبك مدرن هم منجر می‌شود این سبك كمی به سمت تجمل كشیده شود. در سبك مدرن رنگ طلایی در سطوح صاف‌تری استفاده می‌شود. در سبك كلاسیك روی منبت‌ها و ابزارهای چوبی و برنز پرنقش‌ونگار به كار می‌رود. اگر آرامش بیش‌تر را در فضای خانه خود می‌خواهید استفاده از رنگ طلایی در حد ساده‌تر پیشنهاد می‌شود. در طراحی مدرن از تزیینات طلایی کاسته شده و این رنگ به‌صورت ساده در طراحی استفاده می‌شود.از پیشنهادهای استفاده از رنگ طلایی در خانه‌ای به سبك مدرن، نصب یك قاب طلایی رنگ ساده و بدون عکس روی یك دیوار است.
چنانچه دکوراسیون منزلتان را با رنگ‌های طلایی بیارایید متوجه می‌شوید که اتاق‌های خانه دل‌باز و روشن می‌شوند. فضای خانه با استفاده از رنگ‌های طلایی، زرد، شکلاتی و قهوه‌ای کم‌رنگ درخشش خاصی پیدا می‌کند. طلایی در کنار قهوه‌ای، هماهنگی بسیار خوبی دارد. مبلمان راحتی، فرش‌ها، پرده‌ها و کوسن‌ها، در اتاقی با ترکیب رنگ طلایی و قهوه‌ای بسیار شکیل هستند. اگر جنس کوسن‌های خود را از مخمل قهوه‌ای یا شکلاتی انتخاب کنید تأثیرشان در دید بیشتر می‌شود.
 

نکات مهم در به کار بردن رنگ طلایی در فضای داخلی

اگر می‌خواهید فضای شما لوکس‌تر به برسد پس سنگ مرمر را فراموش نکنید. این ترکیب بسیار شکیل و لوکس درعین‌حال مدرن است. چوب هم باعث گرم‌تر به نظر رسیدن فضا می‌شود. اگر به‌صورت محدود رنگ طلایی را با آن همراه کنید فضای منحصربه‌فردی را خلق خواهید کرد.با استفاده از اشکال هندسی کلاسیک در ترکیب، فضای خود را بیش‌تر به سمت لوکس بودن می‌برید؛ اما اگر طرح‌های شما خلاقانه‌تر باشد به طراحی امروزی نزدیک‌تر خواهد بود. نورپردازی به رنگ طلایی یکی از راه‌های بسیار ساده و ارزان برای استفاده از این رنگ می‌باشد
در استفاده از رنگ طلایی به میزان نور خانه خود دقت کنید. زیرا این رنگ در برخورد با نور می‌تواند باعث آزار چشم و ناخوشایند شدن فضای شما شود.ترکیب طلایی با مشکی و تنالیته های خاکستری را هرگز از دست ندهید.
 

ترکیب رنگ طلایی در فضای مدرن و کلاسیک

طلایی و فیروزه‌ای دو ترکیب رنگی هستند که در عین شیک و باوقار بودن حس آرامش و امنیت را در فضا به وجود می‌آورند. اگر از تنالیته مات رنگ صورتی یا تم قهوه ای در رنگ صورتی خود را افزایش دهید به سبک کلاسیک نزدیک‌تر می‌شوید. اما تنالیته شارپ تر صورتی می‌تواند فضای شما را امروزی‌تر نشان دهد. ترکیب صورتی، آبی و طلایی فضایی فانتزی به شما خواهد داد. رنگ سفید، رنگ غالب در فضاهای مدرن شناخته می‌شود. اگر آن را با طلایی ترکیب کنید به فضایی بسیار خاص و دل‌نشین می‌رسید. در این ترکیب، رنگ طلایی شما بیش‌تر به چشم می‌آید. اما برای جلوگیری از یکنواخت شدن فضا می‌توانید تنالیته هایی از خاکستری و یا کرمی را با سفید همراه کنید.
 

رنگ طلایی در مبلمان مدرن و مبلمان کلاسیک

در سبک کلاسیک بسیار به تزیینات پرداخته می‌شد و مبلمان ها به رنگ طلایی به‌شدت آن می‌افزودند. اما شما می‌توانید از مبلمان بسیار ساده و شیک بدون هیچ تزیینات اضافی استفاده کنید. اگر علاقه به استفاده از مبلمان و لوسترهای کلاسیک طلایی دارید و درعین‌حال می‌خواهید از شلوغ شدن فضا جلوگیری کنید، استفاده از یک المان کلاسیک به‌صورت تک و در یک فضای کاملاً سادهرا پیشنهاد می‌کنیم.

طلایی مات و یا براق؟

استفاده از رنگ طلایی به‌صورت مات یا براق دو حس مختلف را در دكوراسیون به وجود می‌آورد. وقتی می‌خواهیم در سبك مدرن از رنگ طلایی استفاده كنیم، بهتر است به‌صورت مینیمال (مختصر و محدود) باشد؛ یعنی از رنگ طلایی با پوشش مات و در كمترین سطح استفاده كنیم. ولی زمانی كه می‌خواهیم رنگ طلایی بیشتر در فضا به چشم بیاید، باید از طلایی با درصد برق بیشتری استفاده ‌كنیم.

مناسب‌ترین فضا برای استفاده از رنگ طلایی

اغلب مردم به طراحی داخلی سالن پذیرایی اهمیت بیشتری نسبت به سایر فضاها می‌دهند. استفاده ماهرانه از رنگ طلایی در این فضا منجر به خلق فضایی مجلل می‌‌شود. استفاده از تركیب رنگ طلایی – مشكی و طلایی – آبی در دكوراسیون پذیرایی بسیار جذاب است.رنگ‌هایی مثل طلایی كه برق دارند و گرم‌تر هستند باید در حداقل و رنگ‌های سردتر در حداكثر فضا استفاده شوند. رنگ طلایی اگر در اتاق نشیمن با رنگ‌های سفید و قهوه ای ترکیب شود، صحنه بسیار جذابی را به وجود میاورد.

برای اتاق نشیمن، دیوارهایی به رنگ کرم روشن، با مبلمان راحتی به رنگ طلایی سرد (پوست لیموعمانی) در جلوی میز تلویزیون ترکیبی زیبا است. در چنین طراحی دکوری می‌توانید در پشت میز تلویزیون، پرده‌های عنابی‌رنگ بیاویزید. کف اتاق را با فرش‌های تزئینی (ابریشم مصنوعی) به رنگ فندقی بپوشانید. حال شما یک نشیمن خصوصی دارید که می‌توانید ساعات خوشی را با خانواده در آن سپری کنید.

رنگ طلایی دارای طیف‌های رنگی سرد و گرم است. سایه‌های طلایی گرم شامل رنگ مایه‌های مسی، کاراملی و… است و رنگ‌های طلایی سرد شبیه به پوست لیموعمانی که رنگی بسیار سنگین و پرجلوه است، دیده می‌شود.

کاغذدیواری طلایی در اتاق‌خواب

قبل از همه ببینید اتاق خواب مورد علاقه شما چگونه است؟ اگر می‌خواهید ظاهر شلوغ‌تر و خیره‌کننده‌تری در اتاق‌خوابتان داشته باشید، با قسمت‌های طلایی در مقابل تناژهای تیره و سایه‌دار مثل خاکستری و سیاه کنتراست ایجاد کنید. یک قاب سر تختی طلایی یا برنزی یا باریکه‌های ظریف طلایی در قطعه‌ای از مبلمان، درخشش کافی به فضای شما می‌دهد. به‌خصوص زمانی که نزدیک قطعات یا دیوار تیره قرار بگیرد.

یک روش مطمئن برای کنترل ویژگی پرزرق‌وبرق رنگ طلایی، استفاده از آن به‌عنوان کاغذ دیواری است. ترکیب آن باسرویس خواب و رنگ دیوار سفید یا بژ نیز جلوه‌ای چشمگیر دارد. این ترکیب یک ظاهر زیبا و رؤیایی خلق می‌کند. مخصوصاً اگر کاغذدیواری دارای الگوی گل‌های ظریف یا ملیله‌دوزی باشد. راه دیگری برای افزودن جلوه‌ی طلایی به اتاق‌خواب، آویزان کردن آینه‌ای خاص در مکانی برجسته مثل بالای تخت خواب است. این آینه نه‌تنها کاربردی است بلکه دکوراسیون شما را جذاب می‌کند.

گاهی لازم نیست کار خاصی کنید تا جذابیت طلایی را به دکوراسیون خود بیاورید. گاهی این کار می‌تواند به‌سادگی خریدن یک آباژور رومیزی ساده باشید طلایی باشد. یا حتی ساده‌تر… شید آباژور قدیمی‌تان را با اسپری طلایی رنگ‌آمیزی کنید. جلای متالیک (برق فلز گونه)، عنصری کلیدی برای افزودن درخشش و شکوه به هر فضایی است. اما اگر در انتخاب مبلمانطلایی تردید دارید، با قطعاتی آغاز کنید که به‌آسانی قابل تعویض باشند مانند صندلی یا میز کنار دیواری. در کنار رنگ های خنثی و سرد اتاق‌خواب، حضور لوازمی مانند یک آینه‌ی کوچک یا میزهای پاتختی طلایی یا برنزی صیقل‌خورده، بسیار کاربردی است.

منطقه ممنوعه برای استفاده از رنگ طلایی

بهتر است در آشپزخانه كمترین رنگ طلایی را به كار ببرید. استفاده از رنگ طلایی به‌صورت نواری در اطراف كابینت‌ یا سرامیك میانی كابینت‌ها توصیه می‌شود.اکثر آشپزخانه‌ها در دکوراسیون منزل از نور کافی و مناسب برخوردار نیستند. در چنین شرایطی، یک ترکیب رنگی مطلوب این مشکل را حل می‌کند و روشنایی مناسبی برای آشپزخانه شما به ارمغان می‌آورد.

برای روح بخشیدن به آشپزخانه با رنگ طلایی، دیواری که در زیر پنجره واقع‌شده را به رنگ طلایی مایل به زرد درآورید. مابقی دیوارها را هم با کرم روشن کنید. پرده‌های آشپزخانه بهتر است با طرح چهارخانه عنابی و عسلی باشد. لوستر سقف آشپزخانه را زرد و طلایی انتخاب کنید. برای تکمیل چیدمان خود می‌توانید بر روی اوپن این آشپزخانه یا کابینت‌، گلدانی سرامیکی سورمه‌ای با گل‌های قرمز قرار دهید.

ترکیب سفید و طلایی برای طراحی دکوراسیون

سفید یک رنگ خنثی است. غالباً افراد از آن در کنار یک رنگ دیگر برای طراحی داخلی دکوراسیون استفاده می‌کنند. شما هم می‌توانید در دکور منزلتان از ترکیب رنگ سفید و طلایی برای شیک و مدرن نشان دادن آن استفاده کنید. ترکیب این دو رنگ دل‌باز و روشن شدن دکوراسیون داخلی منزلتان را در پی خواهد داشت.برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه و سالن غذاخوری تاریک و بدون نور نیز بهتر است از ترکیب رنگ طلایی با سفید استفاده کنید. با ترکیب این رنگ‌ها در فضای اتاق غذاخوری و آشپزخانه خود می‌توانید دکوراسیون شیک و بی‌نظیری را ایجاد کنید.

نکاتی ریز در استفاده از رنگ طلایی

معمولاً در فریم قاب، مبلمان و لوستر از رنگ طلایی استفاده می‌شود. دكوراتورها در بخش‌هایی كه ازنظر حجمی كوچك‌تر هستند از رنگ طلایی استفاده می‌كنند. رنگ سردی مثل آبی، خاكستری و سبز در پارچه مبل و حداكثر فضا استفاده می‌شود تا جلوه رنگ طلایی در كنار آن‌ها دوچندان شود. این تناسب باعث زیبایی فضا می‌شود.همچنین پارچه‌های ابریشمی طلایی‌رنگ برای پرده و كوسن مناسب هستند. اما مراقب باشید اگر برای پرده‌در حجم زیاد استفاده شود، بهتر است زمینه پرده رنگی به‌غیراز طلایی داشته باشد. در این صورت نقوش پارچه باید هاله‌ای طلایی‌رنگ باشد. این نكته رنگ طلایی را پخته‌تر و جذاب‌تر به نمایش می‌گذارد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر